17-06-2007

Kansen en bedreigingen binnen de branche

Kansen
1. De verschuivingen die plaatsvinden bij de vraagzijde van de arbeidsmarkt is een grote kans voor het onderwijs. Studenten zijn te inveel gevallen te beperkt ten opzichte van de behoeftes van werkgevers. Er zijn te weinig mogelijkheden voor studenten die tijens of zelfs al voor de opleiding een trend opmerken binnen de arbeidsmarkt. Als een student Commerciële Economie tijdens zijn studie bijvoorbeeld merkt dat er een enorme toename is in de vraag naar marketeers binnen ziekenhuizen, heeft hij of zij niet direct de mogelijkheid hier op in te spelen middels de samenstelling van de opleiding. Het is namelijk niet onbegrijpelijk dat deze student in dit geval de studie wil uitbreiden of aanpassen door bijvoorbeeld enige medische kennis toe te voegen aan het pakket. Het onderwijs zou zich dus efficiënter kunnen richten op het de arbeidsmarkt. Educhoice biedt de oplossing voor een dergelijke aanpassing.

2. Een andere kans is de lichte ontevredenheid onder studenten wat betreft de match tussen persoonlijke interesses en het aanbod. Natuurlijk zijn er vakken die minder interessant zijn voor een student, maar wel degelijk noodzakelijk met het oog op het toekomstige vakgebied. Toch is er ontevredenheid onder studenten met weinig plezier een vak volgen dat niet direct van noodzaak is. Dit draagt natuurlijk weinig bij aan de motivatie van dergelijke studenten. De teveredenheid onder studenten kan dus verbeterd worden door meer vrijheid te bieden in de samenstelling van de opleiding. Ook hier speelt Educhoice op in.

Bedreigingen
1. De huidige hogescholen en universiteiten hebben veel ervaring en expertise in huis. Meer dan Educhoice, als nieuwe en startende vorm van onderwijs, kan bieden. Besluiten dergelijke instellingen om het aanbod verder aante passen, kunnen zij een bedreiging gaan vormen. Op het moment zijn er al ontwikkelingen als minors en keuzevakken die de student meer mogelijkheden biedt. Er bestaat dus de bedreiging dat hogescholen en universiteiten op eigen kracht aanpassen.

2. Huidige onderwijsinstellingen als LOI en NTI bieden mensen al de mogelijkheid om zelf te kiezen welke vak ze willen volgen. Maar de keuze binnen deze onderwijsinstellingen gaat op dit moment nog niet ver genoeg om het customizen te noemen. Wanneer het LOI en het NTI besluiten zich verder aan te passen kunnen deze aanbieders de directe concurrenten worden van Educhoice. Voor educhoice verdwijnt in dit geval dan dus de unique selling point.
3. Studenten kunnen te eenzijdige studies gaan kiezen. Ze kunnen zich juist te sterk gaan richten op een bepaald vakgebied. Er bestaat namelijk het gevaar dat studenten bij de samenstelling van een opleiding te veel afgaan op de persoonlijke interesses en in mindere mate op de voordelen met betrekking tot de toekomstige arbeidsmarkt. Een economisch georiënteerde studie volgen en geen bedrijfseconomie er bij betrekken is natuurlijk niet handig. Intensieve begeleiding en advies bij de keuzes van een student lijken dus van groot belang.

Geplaatst op 23-5-07 om 11:27 Reacties (0) TrackBack (0) Reageer

Geen opmerkingen: